Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Joi, 18 Aug. 2011, 12:22
0
3025

Controversele bioetanolului si biodieselului

controversele bioetanolului si biodieselului
Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

Diminuarea rezervelor mondiale de petrol impune gasirea unor combustibili care sa inlocuiasca benzinele si motorinele actuale. Printre solutiile salvatoare se aminteste tot mai mult in ultima vreme cea a folosirii biocombustibililor inlocuitori: bioetanolul si biodieselul.

Inlocuitorul benzinei

Bioetanolul este un derivat al alcoolului obtinut prin fermentarea continutului de zahar din unele plante cum sunt cerealele, sfecla de zahar sau trestia de zahar. Produsul cel mai utilizat este cunoscut sub denumirea de E85 (compus din 85% etanol si 15% benzina fara plumb) si prezinta un randament energetic ceva mai mic decat cel al benzinei din care cauza si consumul este mai mare, cu 15% pana la 35%. La un procent de utilizare mai mare de 10% de etanol in benzina se impun modificari ale motoarelor, ale circuitelor de alimentare, supapelor, camerelor de ardere si segmentilor. Totodata, folosirea etanolului corodeaza mult mai tare interiorul motoarelor, iar prezenta sa in atmosfera irita caile respiratorii mai mult decat benzina.

Dupa locul de producere al vegetalelor, preturile de obtinere a etanolului sunt diferite. Astfel, in SUA, unde productia de porumb este intensiva, pretul de cost al litrului de bioetanol obtinut este mult mai mic decat cel al benzinei, iar emisiile de CO2 mai reduse cu 25-40%. In Europa, bioetanolul se obtine la un pret de doua ori mai scump, iar bilantul ecologic este destul de variat, reducerea de CO2 fiind de 55% (foarte buna) sau mediocra (doar 5%).

Cel mai ieftin etanol se obtine in Brazilia unde manopera este ieftina, iar conditiile de fermentare sunt putin costisitoare (trestie de zahar, apa si caldura din belsug) ceea ce face ca pretul sa fie mult mai mic fata de cel al benzinei, de 0,3-0,4 euro/litru, iar emisiile de CO2 de 8 ori mai mici. Fata de functionarea pe benzina, unde emisia medie de CO2 este de 196 g/km, etanolul obtinut din trestie din Brazilia emite doar 25 g/km, cel din porumb (din SUA) intre 122-147 g/km, iar cel din grau obtinut in Europa intre 87-209 g/km.

Inlocuitorul motorinei

Biodieselul este un biocombustibil lichid care se obtine din lipide naturale, ca uleiuri vegetale sau grasimi animale, noi sau folosite, prin procese industriale de esterificare. Se poate folosi drept combustibil auto substituind total sau partial motorina. Exista insa unele impedimente: descompune cauciucul natural, asa ca in cazul folosirii de combustibil cu inalt continut de biodiesel, este necesara utilizarea pe motoarele diesel a unor elemente (conducte, garnituri, etc.) confectionate din cauciuc sintetic rezistent.

Deocamdata nu se cunoaste exact nici impactul biodieselului asupra mediului (doar mirosul placut de friptura degajat la evacuare) si nici toate consecintele sociale ale producerii si utilizarii acestuia, mai ales in tarile in curs de dezvoltare unde urmeaza sa se produca in cantitati mari. Au aparut si controverse intre diversi specialisti in alimentatie: unii dintre ei afirma ca generalizare folosirii uleiului vegetal drept biocombustibil ar avea un impact nedorit asupra tarilor sarace cuprinse de foamete. Surse de ulei vegetal mai cunoscute sunt uleiul de rapita si cel de palmier. De asemenea, se pot folosi si reziduri de uleiuri uzate care pot fi reciclate cu cheltuieli mici, de la restaurante, cantine si populatie, obtinandu-se astfel combustibil mai ieftin.

Motoarele diesel au un randament mai bun fata de cele pe benzina, iar biodiselul are o densitate energetica asemanatoare motorinei (35 MJ/litru), dar cu toate imbunatatirile aduse prin filtrele de particule actuale, ele produc mai multi oxizi de azot si mai multe particule nearse decat benzina. La procente mai mari de biodiesel in motorina, motoarele diesel trebuie modificate din cauza temperaturii de ardere inferioare motorinei (care diminueaza si mai mult eficienta filtrului de particule) si a scaderii rezistentei la frig, temperatura de inghet apropiindu-se de 0 grade Celsius. Cu alte cuvinte, daca nu se fac modificari la motoarele cu biodiesel, functionarea lor la temperaturi negative este mult ingreunata. Pe actualele motoare diesel nemodificate se poate folosi biodiselul doar in proportii mici.

Ca si bioetanolul, biodieselul are un bilant ecologic pozitiv fata de motorina. Prin arderea unui litru de motorina se emit 164 g/km CO2, iar prin arderea biodieselului se emit doar intre 20 si 90 g/km. Un litru de biodiesel produs din floarea soarelui prezinta de patru ori mai putine emisii de CO2. Unele plante exotice pot oferi uleiuri cu de 6 pana la 8 ori mai putine emisii nocive, dar la fel de scumpe sau la pret chiar mai mare decat motorina.

De aceea, se afla in stare de cercetare un biodiesel de generatia a doua, care va putea inlocui in totalitate motorina. Este vorba despre o biomasa in stare lichida (BTL) obtinuta din planta intreaga (fruct, tulpina si radacina), din lemn sau din reziduri vegetale, transformate in gaz la 800 grade Celsius, obtinandu-se un produs de sinteza lichid de inalta calitate, care nu va mai contine reziduri de ardere, deci nu va mai avea particule nearse si va putea fi utilizat in motoarele diesel fara ca acestea sa mai sufere modificari.  
    
Citynews.ro

Foto: www.ecomagazin.ro

Articole din aceeasi categorie
Persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 şi 35 de ani care vor să cumpere un autoturism prin programul "Prima Maşină" trebuie să depună un avans de cel puţin 5% din preţul de achiziţie, iar ce
19 Noi. 2014
11:30
1
Cel mai neîndemânatic șofer din lume este din China. Bărbatul a făcut prăpăd în timp ce încerca să iasă cu spatele dintr-o parcare.
28 Oct. 2014
16:31
0
Nu contează câți ani are mașina, performanța vine din pasiune. Un tânăr din Cluj s-a înscris într-un concurs de viteză cu o Dacie care are mai bine de un sfert de secol.
19 Oct. 2014
15:50
3
Amenzile de circulaţie vor fi majorate începând din 1 ianuarie 2015, ca urmare a majorării salariului minim pe economie.
06 Oct. 2014
13:23
5
Programul "Prima Maşină", prin care tinerii până în 35 de ani pot lua un împrumut pentru cumpărarea unui autoturism, va fi aprobat, miercuri, de Guvern.
01 Oct. 2014
11:45
6
Unii dintre ei abia au învățat să scrie și să citească, dar deja sunt experți la volan. Cei mai mici șoferi au participat, la Cluj, la ultima etapă a Campionatului Național de Îndemânare Auto.
28 Sep. 2014
18:10
1

Post new comment

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

A lăsat asistența cu gura căscată, făcându-și apariția la premiera celui mai nou film al ei într-o ținută mai mult decât sumară.
23 Nov. 2014
17:16
Meteorologii anunță temperaturi sub media acestei perioade din an și precipitații sub formă de ninsoare în toate regiunile țării.
23 Nov. 2014
15:09
Inchide